Look by Linn

Logopedbesök på Vittra

Känner sån tacksamhet att Fröknarna tar allt på allvar och visar sitt engagemang. Idag var det 1 logoped, 2 fröknar från Julians nuvarande avdelning och 1 från Italien, där han börjar i höst.
Logopeded var mycket förstående, framåt och empatisk. Jag fick berätta hur vi har det hemma, Fröknarna beskrev hur han utveklats och är bland kompisar och därefter kom hon med idéer och förslag på hur man kan få språket att "lossna" men att under tiden kan få göra sig förstådd via teckenspråk och ljudövningar.
Teckenspråket ska vi alla träna på, hemma och på dagis. Äta, dricka, kläder, gå ut, gå in, fågel, åka bil, cykla, i-pad. Dessa ord ska vi teckna samtidigt som vi pratar med Julian. Efter nån vecka utökar vi med ord som vi använder mest.
Bra apparat:
Kul för barn
Tsp Lex
Dagens tecken
Tecken Lex.
Viktigt att inte förändra nått, utan att vi pratar på som vanligt, bara att vi lägger till tecknen när vi pratar. Allt för att Julian ska kunna ta sig till detta och kunna göra sig förstod.

2 kommentarer:

  1. det låter ju jättebra! Vad skönt att det var vettiga logopeder som vill ge honom sätt att förmedla sig framförallt , istället för att stressa fram ett talat språk. jag har läst teckenspråk ett tag och har även ett boende med patienter som tecknar, så det är kul att fräscha upp minnet lite. Tecknet för I-pad blev jag nyfiken på? Det fanns inte när jag pluggade :)

    SvaraRadera
  2. Haha.. det tecknet visste hon inte, så vi använder samma tecken som "skärm".
    Jag var ju 3,5 när jag ville prata. Så han har nog ärvt både envisheten och talet efter mig.
    Tjohoo :-)
    Kram

    SvaraRadera