Look by Linn

Tips på maträtter för 1 vecka

Den mat som jag lägger ut är meningen som inspiration och som tips på maträtter. Detta är en kost som jag tycker om och vad som familjen äter, vi gör rätter från vad vi har i kylen och lagar väldigt ofta allt från grunden. Jag tar bara bort kolhydraterna och mer sallad än de övriga familjen.
Men fick tips av Elina att jag bör göra ett schema för 1 vecka i taget om man vill köpa hem och följa mina tips.
Jag har ett behov av att äta ca var 3:e timme och vi har alltid en massa god frukt hemma ifall suget faller in, så "småäter" jag nått nyttigt. Jag har väldigt svårt att låta bli sötsaker, som är min last. Därför har vi det sällan hemma, då ingen annan i familjen äter sånt.
När jag körde mitt "viktrace" så tillät jag mig att få äta hur mycket frukt och grönt jag ville, för att inte gå hungrig eller om jag var sugen, så tog jag det. Vissa har 1 ätardag i veckan, jag var stenhård mot mig själv och tillät inget sånt förräns jag gått ner 10kg, då åt jag nått jag var sugen på. Men bara 1 gång.
Det är viktigt att tänka att, äter jag onyttigt eller tränar lite, så tar det längre tid att gå ner i vikt, vissa vill unna sig nått och ta det lugnt, det är helt upp till var och en. Men man kan inte förvänta sig några resultat om man inte kämpar för dem.
Jag fortsätter att lägga ut varje dag, träning och lunchmaten då frukosten/fika/kvällsmat ofta är samma, kan variera;
Frukost;
Lättfil ca 2 dl och frysta bär ca 2dl, smaksatt med kanel, ingefära och sötningsmedel. Kaffe med mjölk. Vatten ca 5dl.
Fika;
på både fm och em, vanligtvis fruktsallad, ibland frysta bär med mjölk, kanel och ingefära.
Middag;
Lättare kvällsmat, övriga familjen äter lagad mat.
Jag tar ofta lättfil ca 2dl och frukt ca 2 dl,
alt, en mindre portion av maten.
alt, omelett, 4 ägg men bara 1 ägg-gula.
alt, keso ca 2dl och frukt.
alt, kesella 1% ca 2dl och frysta bär ca 2dl

Mån; Stekt kyckling /vitlök/lök/morötter, kryddat med salt, vitpeppar, svartpeppar & Santa Marias Green Curry. Vitkålssallad, strimla och ha i rapsolja, balsamvinäger, salt och pepparmix.

Tis; Torsk i ugn med  frysta grönsaker, ex hericoverts, el Findus Classic Wok, runt om, ha in allt samtidigt ca 200gr i 1 timme om fisken är fryst. Ha smör både under och över fisken, så den inte blir torr Kryddar fisken med citronpeppar, salt, vitpeppar.

Ons; Hemmagjorda hamburgare med en god sallad och en klick keso.

Tors; Stekt Lax, kryddar med citronpeppar, salt och vitpeppar, rivna morötter och kokta ärter.

Fre; Rostbiff, keso och sallad, ex gurka och paprika. Jag har alltid Allroundkrydda på köttet.

Lör; Grillad kyckling (favoriten är från Hemköp) med egna wokade grönsaker.

Sön;  Kotlett, har bara salt, svart/vitpeppar, lingon och vitkålssallad.

Mängden kött, fisk och kyckling brukar jag tänka 1 knytnäve, inte större. 1 kotlett, 1 laxfile, 1 Kycklingfile ex.
Hoppas detta gav lite insiration inför det nya året.


Under min diet har jag följt Christofers råd gällande kost. (han har liiite mer diciplin på sig själv när det gäller både kost och träning, bevisligen). Han har utformat matschema för mina behov och önskemål och utformad efter mitt kaloribehov/ behov för att uppnå bästa resultat. Födan tajmas så att min proteinsyntes ökar vilket ökar min muskelmassa samt att jag ändå kan hålla en bra förbränning utan att sänka mina egna fettförbrännande hormoner genom just näringstajming och rätt sorts proteiner vid rätt tillfällen (jag citerar direkt från Christofer). De råd jag ger till er nu är mer generella eftersom min man utformar exakt näringsmängd till mig är det svårt att skriva just den mängd kalorier och föda som du behöver. Är ni sugna på att få ett matschema så skriv gärna på min blogg så kan min man hjälpa till. Vad ni har för önskekost och vad ni absolut inte kan äta, därefter kan han utforma ett skräddarsytt matschema till just dig.

4 kommentarer:

  1. Jag är intresserad av ett matschema :-)

    Hanna Fridhamre

    SvaraRadera
  2. Superkul Hanna,
    skriv din mailadress så ber jag honom Maila dig.
    Gott nytt år.
    Kram Linn

    SvaraRadera
  3. Toppen :-) familjenjonsson@hotmail.com

    Gott nytt år på dig med, kram

    SvaraRadera
  4. Vi är intresserade av ett matschema. Vi mailar. Per och Regina Hansson Gott nytt år! Kram

    SvaraRadera