Look by Linn

5 maj

Grattis älskade pappa i efterskott.
jag som alltid skickat kort på namnsdagar, påsken, alla hjärtans dag, julkort... har ballat ur totalt och glömer allt sånt , tom viktiga födelsedagar. Men som tur är glömmer jag inte att ringa och gratta.

Nu har kylan kommit tillbaka, så på med "USA-sockarna".


Idag fick jag besök av Ida och Leah. Och Ida hade med sig en present till Julian. En hundbok som hon gjort själv. Vi tackar så hemskt mycket. Julian satt som ett liten ljus när jag läste den.



Leah 5 månader och Julian 11 månader.







































Denna grävskopa och djurbok fick Julian av Madde som tack för att vi var barnvakt här om dagen. Perfekt, då kan han hjälpa mig i trädgården och gräva i jorden...



"Du är barn, jag är en hund & vi talar inte samma språk.

Här får du veta mitt, så det inte blir något bråk.

För barn de pratar "människa" & det kan ju inte jag.

Vi hundar pratar "hund" kanske förstår ni oss en dag.




Människor tar i hand & säger "Hej på dig!"

Hundar vill slicka i ditt ansikte, det betyder "Hej!" för mig.

Å om vi inte känner varann, så spring inte fram till mig.

Då kan jag bli rädd & väldigt skrämd av dig.

Utan fråga då en vuxen om du får klappa pälsen fin.

Då hinner jag känna din doft & lukta med nosen min.

För i min värld är det dofter som skiljer lätt från svårt.

Det är så jag vet vem DU är, vad som är ditt, mitt & vårt.



När du ska klappa mig så är det faktiskt bäst.

Att du stryker mig försiktigt, för det gillar jag allra mest.

Jag kan morra många ord, som är svåra för dig att förstå.

Men oftast när jag morrar så betyder det faktiskt "GÅ!".

Var då inte rädd, det är mitt sätt att säga dig:

"Nu är jag inte säker, utan vill att du ska LÄMNA mig!"



Om du vill ge mig en kram, för att du tycker att jag är fin.

Så kan jag ju bli rädd, & orolig för kramen din.

För i hundars värld kramas vi sällan, vi leker hellre tafatt..

Vi springer, hoppar & skuttar tills dag har blivit natt.



Ibland när vi ska leka kan jag ta i för hårt.

Att veta när det gör ont, blir för mig då alltför svårt.

Så det ska alltid va en vuxen med som hjälper mig att förstå..

Att du kanske blir ledsen om jag nafsar i din tå..



Om jag går min väg & du mig inte längre ser.

Betyder det; "Jag vill vila nu & orkar inte leka mer!"

För jag är vaken på natten när du är sover ack så sött.

Så ibland mitt på dagen, kan jag bli väldigt trött.

Om jag ligger lugnt & snarkar i min bädd..

Å du springer fram & vill leka kan jag bli jätterädd..



Ifall du ser mig stå bunden utanför hus eller affär,

titta då på håll & se så fin jag är.


För går du fram til mig & min fina päls vill klappa,

kan jag bli väldigt rädd & nafsa i din kappa.



Kommer jag springande mot dig, i en väldigt snabb galopp.

Blir du rädd, sätt upp en hand, stå still & säg "STOPP!"

För vill du inte leka gå då lugnt & fint runt mig,

för springer du så springer jag & leker tafatt med dig.



Å om jag är väldigt stor & du liten för mig att se..

Kan jag råka putta dig fast jag inte menat det.

En liten hund är en hund likaså & ingen liten docka..

Vi har också känslor och en mat & en sovklocka.



Men du är min bästa vän & jag älskar faktiskt dig.

Så glöm inte att va snäll & reta inte mig.

Förstår du inte mig eller mitt språk idag,

kan vi prata vidare en annan dag du & jag."




Tack Ida för boken och alla tips man ska lära små barn om hundars språk och beteende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar