Look by Linn

Läste i dagens expressen på nätet

att en mamma satt och ammade sitt barn på en restaurang och ville beställla in ett 2:a glas vin men nekades av bartendern. Hon kände sig diskriminerad?! Och gick vidare med saken.. Men hotellet ställde sig bakom sin anställde. Nu vill inte mamman kommentera detta mera. (konstigt, hon har väll insett hur hon själv betedde sig, eller?)
I dagarna har jag haft just denna diskution med några av mina bästa vänner.
"Varför är det så svårt för vissa att låta bli spriten när man har med sitt barn?"
Personligen tycker jag att det ser illa ut! Vad gör man om det händer sitt eget barn något? Inte reagerar man så snabbt som man gör i nyktert tillstånd, inte kan man ta bilen i ilfart till sjukhuset?.. och visst kan man ta taxi, men hur fräscht ser det ut? 2 fulla föräldrar på akuten med sitt sjuka barn?
Detta är ju helt upp till var och en, absolut!
Men hur stor roll spelar alkoholen in när båda föräldrarna måste dricka, samtidigt som de har ansvar för sitt lilla barn?
Jag själv har tagit en öl sen Julian föddes och det var inte för så länge sen, ute, när min man var hemma med vår son och inte ens han vågade ta ca 1 dl vin, när han var själv, ifall det skulle hända nått. (Han är verkligen ingen stor drickare när det gäller alkolhol. Men han tycker rött vin är gott och brukar då bara ta ca 1 dl.) Men är man ensam och har ansvar för ett barn så får man dricka annat helt enkelt. Riktigt klokt tänkt tycker jag.
Vad tycker ni?

7 kommentarer:

  1. Kanske känner vissa mammor ett behov av att bevisa för sig själva att ingenting har förändrats i deras liv efter barnet kommit... För ve fasa om livet skulle blir annorlunda när man blivit förälder och du inte själv kommer i första hand längre!
    kram Ida

    SvaraRadera
  2. Jag har en helt annan åsikt!

    1. Om man vill dricka alkohol som innan så är det upp till var och en. Jag drack mer innan S kom pga mognad och ansvar. Ska vi iväg på middag så kommer vi överens om vem som får ta mer än 1-2 glas vin. Jag blir inte onykter på 1-2 glas vin och vet min egen gräns.

    Jag är en mamma som tar ansvar till 100 % och höll vår son borta från solen helt första året. Han var i solen max 1 minut totalt och det är superviktigt för mig och alltid varit. Där är jag hård!

    Jag ser också det som en viktigt del i det hela hur personens syn på alkohol är generellt. Jag tycker om vin och Johan likaså. Han om någon har ett vinintresse som vissa har för mat. Vi väljer noggrant vilket vin som passar extra bra till den maträtt vi ska bjuda på. Parmiddagar är vanligt förekommande i vårt liv och där ingår ofta goda viner. Även där sätter man sin egen gräns.

    Det är värre med de som dricker alkohol enbart för att bli fulla och inte för att det är gott. Det är mer oroväckande enligt mig!!

    Att barnet inte får i sig alkohol är A och O.

    Sedan detta om att vissa föräldrar inte vill förändra sina liv mer än vad som krävs av föräldrarollen är för mig helt sunt. Jag är ingen identitet mamma och kommer aldrig att bli. Sixten går först på alla sätt och vis, MEN jag blir en bättre mamma, sambo och vän om jag får vara Sandra. Balans i livet är det bästa för mig. Detta gör mig inte till en sämre mamma än de som helt går in i sin roll som förälder för även det kan vara negativt.

    Man är den man är och varför ska man behöva döma de som tycker helt olika?
    Världen är inte svart eller vit!!

    Jag vågade inte dricka vin när jag ammade just för att jag var rädd för vad alla andra skulle tycka. Om denna kvinna i artikeln har en sund syn till alkohol så Grattis till henne som har självkänsla nog att stå upp för sina värderingar trots att många rynkar på ögonbrynen. Forskningen går framåt, men människans inställning till saker går betydligt mer långsamt.

    Tack för mig! :-)

    SvaraRadera
  3. hmm.. du lika lite som jag känner ju kvinnan i artikeln och vi kan ju egentligen bara uttala oss om hur vi själva ställer oss till liknande situation..amning & alkohol alltså.

    Vad jag menade är att alla har inte en sund inställning till alkohol därför kan de inte själva se eller avgöra om/när de själva blir förändrade av den.. enligt min åsikt så får mammor självklart dricka alkohol om de vill, men när man ammar (vilket oftast tyder på en ung ålder på barnet, kanske t.o.m en baby) så tycker inte jag att alkohol och amning går alls bra ihop.
    I den stunden (vin & amning) så anser jag inte att man väljer utifrån barnets bästa utan ifrån mammans eget bästa..eftersom barnet inte har någon egen röst i så ung ålder.. det är det jag har problem med, inte att föräldrar dricker gott vin/öl till maten ibland.

    Kanske vissa försöker intala sig själva att livet de hade förrut (och som de säkert kommer att kunna ha igen) inte har försvunnit? Men varför är alkoholen ett bevis på att man fortf är självständig, fri och inte bara nåns mamma?

    Inställning till alkohol kommer (lik oss människor) alltid att vara högst personlig utifrån våra egna erfarenheter, tycke & smak.
    Att dricka vin och vara en ansvarsfull förälder överlag är enligt mig en mkt större fråga,utan jag funderar på Varför mamman i artikeln inte kan välja bort vinet när barnet är så litet? Vad symboliserar alkoholen för henne? Vad ger de två glasen vin kl.17.30 en måndag henne? Varför är vinet så viktigt att hon blir upprörd när hon inte får beställa mer?
    Fick hon dåligt samvete för att bartendern sa sin åsikt?
    Självklart är det inte bara svart eller vitt, men i en sån här fråga är det svårt att vara i en gråzon, för antingen väljer du ju att dricka och amma eller inte.

    Min kommentar var inte meningen att starta en diskussion om bra eller dåligt föräldrarskap överlag eller om man ska dricka som småbarnsförälder..utan snarare varför VILL man dricka när man ammar eftersom den tiden är så kort ändå? Vad ger alkoholen dig just då som gör att man inte vill avstå?

    Kram Ida

    SvaraRadera
  4. PS. Jag är även så gammalmodig att jag tycker att det ser illa ut att gå med barnvagn & röka :)
    Kram Ida

    SvaraRadera
  5. Ida - Jag är helt med på dina tankar kring föräldrar som röker tillsammans med sina barn för där är det bevisat gång på gång att rökning är oerhört skadligt.
    Men mina inlägg kring detta är mina åsikter både kring kvinnan i artikeln och sen småbarn + alkohol generellt eftersom även det togs upp.

    Vi tycker alla olika och det är kanon. Det viktigaste är att man inte skadar sitt barn och att man gör det som känns bäst utifrån sina egna värderingar.

    Jag älskar att vi alla står fast vid våra åsikter, starka kvinnor som vi är!! :-)

    Btw så tog jag och Johan nyss en kall öl i solen på vår uteplats medan Sixten sov. Nu är han vaken och jag vinglar mest omkring. Satte nyss på honom en strumpa på huvudet och kan inte riiiiktigt se vilken kroppsdel som sitter var. ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. haha söt du är, du kollar väl så att Johan håller sig till mellanöl va? :)

    Håller med dig, säkerheten för babyn är nummer ett..sen ser vi alla olika på vad vi vill skydda våra barn ifrån.. Ville bara förklara lite närmre hur jag tänkte för jag märkte att mitt första väldigt ironiska inlägg inte höll måttet i en väldigt stor & seriös fråga :)

    kraaaaam Ida

    SvaraRadera