Look by Linn

15 juli

Efter att ha hållit mig inomhus hela dagen i går, det spöregnade konstant. Åkte vi hela familjen ner till stan efter lunchen. Julian sover fortfarande ca 1,5-2 timmar runt 10-12. Det är bra att veta när man planerar dagen, dvs man åker ingenstans innan lunch.
Stan vimlade av turister med partysnack inför kvällens utgångar..kändes lite avlägset men ändå gav det härliga flashbacks..
Vi hittade present till Henke, som har sin 30-års fest i morgon. En killkväll, så Madde kommer över en sväng, så äter vi pizza och tar det lugnt med våra magar. Anar att hon åker hem tidigt, både hon och jag är riktigt kvällströtta och dessa hormoner gör en inte piggare direkt.

Till middag ikväll så hade vi köpt fläskfile, jag är ingen hejare på det direkt. Men jag googlade och hittade ett bra recept, dock saknades det hälften av ingredienserna, så jag tog lite på höften och gjorde ett eget. Och det blev faktiskt riktigt gott. Absolut inte viktväktar-alternativ.

ca 600gr fläskfile, skär i 8 delar, gör en skåra i mitten, lägg i en ungsäker form
1 pkt bacon, strimla och stek krydda med chillipeppar
150gr philadelfiaost, blanda ner med baconet, dock ej för hög värme
Fördela smeten i fläskfile-skårorna.
jag gjorde en vitsås till på
smör, mjöl och mjölk, salt, vit/svartpeppar och blandade i ost ca 2 handfullar tärningar. Detta blev ca 6dl sås, som kokades upp och sen hällde jag över köttet.
In i ugnen på 225grader i ca 35 min, hade det inne på eftervärme i ca 20 min och sen åt vi det till kokt nypotatis (det rekmenderades ris på nätet).

Riktigt gott och lite fredagsmyskänsla på middagen.
Jag tog 2 bit kött och mannen 5..så detta räckte till oss men är annars till ca 4 personer
Varför jag delar med mig är att jag aldrig brukar lyckas när man blandar ett recept och gör om, för att saker fattas, men nu har jag äntligen lyckats, jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar