Look by Linn

Fredag den 30:e september

I morse väcktes jag 05.07.
Sov ändå en hel natt så då är tidiga mornar inte allt för jobbiga.
Vi har nu kommit in i en 16-månaders (+) -fas som innebär att han öppnar ALLA dörra han kan..och på dagis även alla grindar inomhus, personalen beskriver det väldigt vänligt som att han är "företagssam".. han tar sig dit han vill! Envis?! Undrar vem han ärvt det ifrån?!

Kvällsrutinen blir ju då lite nytt, förr kunde vi lägga honom när han började bli trött och så låg han kvar i sin säng, men nu går han efter och bara öppnar dörren om man skulle stängt den..
Så, 17.30 Middag. Här ska han äta själv, helst med min stora gaffel, då är han dyngnöjd! Kommer han åt mitt glas som är stort så tar han det.. Efter middag, tandborstning, som fortfarande är en pina, lite sanering i köket, så är det bad/dusch.

Att torka sig och sätta på blöja efteråt är en brottningsmatch... sen myser vi till Disney Junior till kl 19.00. Här försöker jag varva ner honom och då gå upp till hans rum, släcka ner, på med pjamas, napp, lite vatten och sen gosa ner oss i sängen med 2 böcker som han ska "böka" med. Denna lilla "insomning" kan ta 20-50 minuter...

Då han var mindra körde vi 5-minuters och så somnade han direkt, men då han inte gör det lägre utan kräver lite mer tid, väljer vi nu att ha en liten mysstund tillsammans, även om det inkl en fot i nyllet, nån som drar en i håret och som helst inte vill ligga där... så känns det ändå som en bra läggrutin för oss. Efter mycket rullande runt så somnar han ju alltid, lite på sidan, med nappen i munnen och täcket vid fötterna.
Försöker ligga kvar en stund hos honom då, så jag försäkrat mig om att han somnat in... och samtidigt njuter jag av lugnet, stillheten och att han är världens finaste lilla pojke.

När han väl somnat in så ställer jag dörren på glänt, stänger grinden och går ner. Sen sover han.. tills han vaknar.. nu senaste vecakn har han ju haft nattskräck 2 ggr, men de har inte komit tillbaka, sen har han vaknat nån gång med att bara skrika och så går jag in och han har nästan somnat om av sig självt, men vi väljer ändå att ligga kvar hos honom varje gång han vaknat eller skrikit på natten.

Igår var jag hos sjukgymnasten som var väldigt bra och förstående. Förstod varför jag hade ont när jag står eller sitter stilla. Hon skulle skriva ner sin bedömning som min läkare får tills idag, tills vi har telefontid ..nån gång mellan 11-12..
Efteråt var rygg och skinkor helt förstörda då hon klämt på mig, så det var bara hem och vila igen.
Jag berättade att jag kan ta korta promenader, typ till dagis och hem... sen har jag ont och i värsta fall har både rygg och rumpa låst sig till ren smärta. Hon bad mig ta några korta promenade på ca 100m några ggr om dagen, då jag kan och sen vila, inte sitta stilla utan små röra sig då jag kan vara uppe. Vattengympa tyckte hon var en bra träning och sa att det var ok om jag hade ont efteråt, bara det inte satt i mer än 36 timmar... oftast sitter det i hela dagen tills morgonen efter, och då blir det mindre än 36 timmar, så det är ju bra.

Hon gjorde mig införstådd i att det inte hade spelat nån roll hur mycket mer jag hade kunnat träna upp ryggen emellan graviditeterna, så hade jag troligen haft detta problem ändå, pga av olyckan.

Så nu väntar jag tills domen kommer..

1 kommentar:

  1. He he vi fick oxå höra att Stina är väldigt företagsam. Hoppas det var positivt menat. Kram Linda

    SvaraRadera