Look by Linn

Kajsa


Vår lilla Kajsa har alltid varit speciell, ända sen hon kom till oss. Kaxig, sällskapssjuk och mycket attityd.

Vi tog kontakt tidigt med uppfödarna och beskrev hennes "symtom" men det var inga konstigheter sa Ulrika. Tiden har gått, Kajsa har inte ändrat sig och nu när Julian kom till världen har man verkligen funderat hur Kajsa kommer beté sig.

Vi skaffade för ca 1 månad sen en kattlucka ner till källaren, där kattlådan står. Har haft dörren på glänt så katterna lätt kan gå upp och ner, men nu när Julian börjat röra på sig på golvet, ville vi säkra till trappen ner. Då började Kajsa att protestera, bajsa och kissa inne i min garderob, kissa inne på kontoret, sätta sig i badkaret och kissa ( det är ju acceptabelt om det inte vore så att hon tvunget skulle göra detta så fort man var i närheten, samma med i duschen.) Ocjh senast så hade hon kissat i skinnfotöljen, som tur var hade jag etn stor filt som fick ta smällen, men bara tanken att hon markerar överallt känns inte ok.

När vi var iväg på semestern så passade Yvonne katterna, och då gick hon som vanligt i källaren?!

När vi sen kom hem valde vi att ha dörren ner til källaren öppen, som förr, men hon fortsätter at kissa i gareroben, hallen och i fotöljen?!

Jag har blivit upfostrad med att när man skaffar djur ska man ge dem den bästa hemmiljön och älska dem och vårda dem som sina barn. Nu känns det inte som att jag ger henne ett värdigt liv då jag märker att hon mår dåligt, annars skulle hon inte visa denna protest hela tiden.


Idag valde jag att åter ringa till uppfödaren i Helsingborg, nu säger hon att Kajsas mamma är omplacerad eftersom hon var för dominant emot de andra katterna?!

Jätte tråkigt att inte fått veta detta inna, då jag tagit på mig detta som mitt fel ch trott att det varit jag som inte givit henne uppmärksamhet och tillgivenhet på rätt sätt, nu vet jag att hon fått detta i arv. Men hur kan man avla på en sådan katt?!

Jag sa till henne att jag ville inte lämna bort Kajsa då jag påstår att det är nått psykiskt fel i henne, men det tyckte Ulrika hade varit det bästa. Kajsa skulle nog må bäst i ett hem utan andra djur och inga barn, sa till henne att ingen vi känner skulle vilja ha henne, då de vet hur hon beter sig. Så jag bad henne kolla upp hem åt mig, vill inte ha betalt för henne utan att ägaren får komma och hämta henne. Tror dock att detta inte kommer att ske, anar att vår Kajsa måste till himlen, där hon får lugn och ro.

När jag tänker tanken så blir jag väldigt ledsen, det var inte det här livet jag ville att hon skulle få när vi hämtade henne, men jag hoppas att hon varit glad för den kärlek jag givit henne under dessa år.

Fan vad blödig jag ska vara, men det är ju så jag är, jag är känslig av mig för de jag håller kär.

3 kommentarer:

  1. Hej Linn! Fy så tråkigt! Det där är min mardröm. Vi har ju en birmakatt och jag var så rädd frö att han skulle börja protestera när vi fick Hugo, han är sjukt avundsjuk och har börjat klösa på våra möbler men långt ifrån att markera revir inne! Jag är precis som du att jag älskar mitt husdjur som mitt eget barn och jag hade blivit helt förstörd om jag tvingats göra mig av med honom!! Så jag förstår dig till FULLO! Men hon visar ju klart och tydligt att hon inte trivs! Kan du inte höra med kattfoten om dom tar emot henne, hon är ju ändå en raskatt och borde inte vara svår att "bli av med"...? Hoppas det löser sig och att ni slipper avliva henne! Kram / tessan

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Vi hade ju samma problem med Citrus. Vi hade samma tankar som du och vi mådde jättedåligt. Vi bestämde väl mer eller mindre att vi antingen skulle låta honom komma till katthimlen eller ordna ett hem på landet med mat och tak över huvudet, en bondgård kanske där han bara kunde vara. Nu bestämde ödet att det skulle bli mer dramatiskt, men vi skulle inte behållt honom med tanke på Sixten.
    Hoppas att ni kommer fram till ett bra beslut. Julian är det viktigaste!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ja detta är tragiskt tycker jag oxå..
    Tessan, tyvärr skulle inte Kajsa funlka på kattfoten, då det är fullt med andra katter där, hon har markerat att hon inte gillar andra katter, inte ens Zeus som oxå bor här. Så det enda alt är någon som bor själv, inga barn, inga djur och inte får besök. Känns inte helt lätt att hitta en sån!
    Men tack för ert stöd, uppskattas när man känner sig nere :(

    SvaraRadera