Look by Linn

2010 - detta glömmer jag aldrig..

Året började i Thailand där både magen och benen hade ökat i omkrets (resten av kroppen hängde oxå med på viktuppgången)
Dessa fötter gick jag runt i Thailand...och åkte (låg) pga dem, 1:a klass hem, säkerligen första och sista gången. Resan var rena lyxen men att jag såg ut som en elefant och hade värk överallt var fruktansvärt. Sen när vi kom till Landvetter och vår bil satt fastfrusen med 1 dm is runt om HELA bilen..det tog 1 timme och skotta ut den, sen startade den inte, så jag fick gå tillbaks till flygplatsen och tigga efter en annan bil (som ville hjälpa oss i -15 grader kl 09.00)med startkablar..i ett par crocs i strl 45.. svullnaden minskade drastiskt i kylan men en smärta tog vid, som resulterade i 1 veckas sjukskrivning och fötterna i högläge. Väl tillbaks på jobbet sa ryggen ifrån efter 2 dagars arbete..sitta var inte att tänka på, så här började min tid som soffpotatis..det kändes långt tills maj månad..

Alicia blev inlagd på sjukhus 5 ggr, varav 3 av ggr blev opererad, hon hade inte ens fyllt 1 år. När jag åkte upp till Göteborg för att hålla dem sällskap några timmar, då Alicia opererades, och såg deras nästan apatiska ansiktsuttryck, deras ångest att bara vänta på att läkaren skulle ringa och medela om operationen hade gått bra, kändes så djupt in i hjärtat hos mig..så jag kan inte ens föreställa mig hur de kände då..och alla de andra gångerna de väntar på läkarens besked.

Efter en jobbig graviditet och en "inte så smärtfri" (panikångest laddad) förlossning kom han äntligen vår Julian Olle Jeppsson, barnmorskan hann säga att "han är en stor kille", till en sköterska precis innan han kom ut (det var ju inte det jag ville höra direkt).Men stor var han 4.340kg och 55 cm lång..och han växte hela tiden, höll sin kurva men var en jättebebis jämfört med hans jämnåriga. Julian visade sig vara en kille med mycket behov av närhet, så när jag väl började med babybjörn, var lyckan gjord både för honom och för mig.
Det var en HET sommar som tillbringades mest hemma på altanen, eller inne i nått svalt rum, Julian hade jättesvårt med värmen speciellt om man gick ut med barnvagnen.
Efter 5 månader gick jag äntligen ner mina 27 gravidkilon.
Vid 6,5 månaders ålder började Julian sitta.
När vintern kom så åkte vi till Egypten 1 vecka och Julian flög för 1:a gången. Badade i havet, fastän det var badförbud pga hungriga hajar i närheten.
Slutade amma efter resan då Julian var 7 månader.
Julen firades i Halmstad med hela Jeppssonklanen, Tomten ramlade och Inez blev skiträdd, Julian trivdes bland sina roliga kusiner som stimmade och var uppspelta (nästa år är han mer med i matchen). Mamma och Sven kom ner på Juldagen och hade med sig julklappar till oss alla. Nu kändes det som en riktig jul då jag fick fira även med "min" familj (dock bara en liten del av den men sååå betydelsefullt det kändes).
Året innehöll givetvis många, många mer minnen men dessa är några stolpar som känndes lite mer specilla ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar