Look by Linn

Möte med barnspykologen

Min älskade Julian. I morse vaknade han troligen av en mardröm. Jag och Colin var som vanligt redan uppe, hörde honom nere från köket, hur han grinade och skrek hekt plötsligt. Han kröp upp hos Christofer och de låg och mös när jag kom upp. Man vill ju verkligen skuydda dem från allt ont, men mardrömmar är svårt. Trösta är vi bättre på. Jag har märkt att både i går och idag har han gått till Christofer, är det för attb han varit hemma med dem mest de senaste dagarna?! hallå, jag då?! Men jag duger bäst på natten iallefall.
Ledig onsdag, men möte hos barnpsykologen på bvc. Både jag och Christofer var där, själva 1:a mötet, så killarna fick vara på dagis.
Vi fick jättemycket stöd, push och olika förklaringar varför man kan vara sen med talet och hur man kan reagera på det. Jag pratade vid 3,5 års ålder men pratar på rätt bra numera. talet är ärftligt, så hon meande på att han är troligtvis sen pga det. Han har ärvt min kropp, mitt tal. Vi fick berätta hur Julian var som person, vad han hade lätt för ex, pussel, ipad, social, framåt, bläddra i böcker. Och då fick vi förklarat att han kanske upptäcker saker via det istället för talet. Julian har troligen upptäckt vid det här lager att han inte kan uttala saker och ting, och då kan detta hämma honom istället. Men förhopningsvis är han tuff nog att kämpa på och uttala ljud och ord ändå.
Colin säger bara mamma än så länge, kanske får vi med även Julian i språkutvecklingen då vi lär Colin.
Mötet var mycket positivt ch vi blev stärkta båda 2 efteråt. Barnspyklogen kommer nu göra ett besök på Vittra, sen träffa oss igen och därefter troligen ett möte med bara Julian (där hon vill se hur mycket han förstår i olika test, med kuber, färger och former, när hon ber om nått, vad pekar han på då.. osv), om jag fattade allt rätt.
Vi hann hem och äta lunch i lugn och ro på altanen innan vi hämtade killarna igen.
Christofer hade lämnat kvar cykelvagnen på dagis, så vi satte killarna i den och drog upp på berget. Frsik luft, varmt och kallt, sol och moln. Så dagens hurtispoäng blev 5:an på Galgberget. Julian somnade i en halvskön sovstil under nästan hela promenaden.
Har fått info om att en talpedagog från Stjärnhusen, som samarbetar med Vittra, ska komma och hälsa på och se hur mycket Julian pratar och vilka ljud han kan på dagiset. Då kan de höra om han uttalar dessa ljud korrekt eller inte och sen jobba vidare. Uppskattar verkligen att så många är engagerade i ens sons utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar